Turfschip langs Almelo-Nordhornkanaal

In dit soort turfschepen werd vroeger vracht over het kanaal vervoerd. Het kanaal Almelo-Nordhorn is gegraven tussen 1884 en 1889. In 1904 kwam er aansluiting met Duitse waterwegen. Rond 1910 voeren er per dag gemiddeld vier passagierstrekschuiten en twee vrachtschepen door het kanaal. Het personenvervoer verdween al snel. Tot 1961 vervoerden vrachtschepen turf, zware bouwmaterialen of kunstmest naar Denekamp.

Gemeente Dinkelland en Stadt Nordhorn ontwikkelen gezamenlijk een cultuurhistorische route die Denekamp en Nordhorn met elkaar verbindt. Het turfschip is hier een onderdeel van. De route geeft informatie over de geschiedenis van het kanaal en zijn omgeving. Dit gebeurt op bijzondere plekken door middel van tekstborden in het Engels, Duits en Nederlands.

Geschiedenis van het Turfschip

In 1830 wilde burgemeester Roessingh Udink, door de aanleg van een kanaal naar Almelo, Denekamp verder ontsluiten. Koning Willem I (1813-1840) moedigde kanalenaanleg ten bate van de handel en de opkomende industrie aan. Meer dan 40 jaar werd er tevergeefs gesproken over kanalen in Twente en een verbinding met Duitse waterwegen.

Na de Duitse eenwording (1870) moest er een internationaal handelskanaal Twente-Duitsland komen. Het kanaal Almelo-Nordhorn (gegraven tussen 1884 en 1889) was het eerste deel. Pas in 1904 kwam er de gewenste aansluiting met Duitse waterwegen. Rond 1910 voeren er per dag gemiddeld vier passagierstrekschuiten en twee vrachtschepen door het kanaal. Het personenvervoer verdween al snel. Tot 1961 vervoerden vrachtschepen turf, zware bouwmaterialen of kunstmest naar Denekamp.

Meer informatie over de andere activiteiten/deelprojecten langs de cultuurhistorische route, vindt u op www.dinkelland.nl/project-kanal-allee-denekamp-nordhorn.

contactinformatie

 

Schotbroekweg 2
7591ND Denekamp

voorzieningen

Toegankelijkheid
  • Lichte helling

Tip je vrienden

facebook twitter